شعرو عکسهای غمگین

ر کتاب مفاتیح الجنان در رابطه با ماه صفر می فرماید: این ماه معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از تصدق و ادعیه و استعاذات وارده نیست.(1)
در میان مردم معمول است که بعضی از روزها را روز سعد و مبارک و بعضی را روز شوم و نحس می دانند بحث در این است تا چند اندازه این اعتقاد در اسلام پذیرفته شده است.


از نظر عقل محال نیست که اجزای زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشد بعضی دارای نحوست و ایام دیگر ضد آن باشد هر چند از نظر استدلال عقلی راهی برای اثبات یا نفی آن وجود ندارد همین اندازه می گوئیم ممکن است ولی از نظر عقل ثابت نیست. بنابراین اگر دلایل شرعی از طریق وحی که افق های وسیع تری را روشن می نماید بر این معنی در دست داشته باشیم قبول آن نه تنها بلامانع بلکه لازم است. در قرآن تنها در دو مورد اشاره به نحوست ایام شده است در رابطه با قوم عاد می فرماید: "ما بر هلاک آنها تند بادی در روز پایداری نحسی فرستادیم"(2)
و در سوره دیگر می فرماید: "ما تندبادی سخت و سرد در روزهای شومی بر آنها مسلط ساختیم"(3) پس قرآن تنها اشاره ای سربسته به مسأله دارد ولی احادیث زیادی در زمینه نحس و سعد ایام داریم در روایتی نقل شده که یکی از دوستان امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ روز سه شنبه به محضر امام مشرف شد امام فرمودند: دیروز تو را دیدم عرض کرد چون دوشنبه بود و من برای مصون ماندن از شر این روز از خانه بیرون نمی آیم. امام فرمودند: کسی که می خواهد از شر دوشنبه در امان بماند در اولین رکعت نماز صبح سورة هل اتی بخواند که تناسب با رفع شر دارد... خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه می دارد.(4) ... اینجا امام نحوست را رد نکردند در بعضی از روایات سعد و نحس ایام در ارتباط با حوادثی که در آن واقع شده است تفسیر شده یعنی سعد و نحس بودن به خاطر جریانات و حوادثی که در آن روز اتفاق افتاده می باشد نه این که خود ایام نحس باشند.
پس اجمالاً از آیات و روایات استفاده می شود روزهای نحسی وجود دارد یا خودشان یا به خاطر حوادثی که در آن اتقاق افتاده است.
و در رابطه با ماه صفر روایتی نقل شده که پیامبر فرمودند: هرکس به من خبر دهد به خارج شدن ماه صفر من هم به او بشارت بهشت را می دهم.(5) از این روایت هم نحس بودن استفاده می شود.
علامه طباطبائی فرموده: در روایات قابل اعتماد آمده است روز وفات حضرت سیدالشهداء و یا پیغمبر اکرم نحس است و موالید ائمه سعد است.(6)
احتمال است نحوست و سعد بودن به خاطر حوادثی باشد که در آن اتفاق افتاده مثل شهادت پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی و امامان دیگر علیهم السلام.
لازم به ذکر است در رابطه با نحس بودن ماه صفر مدرک قابل اعتمادی پیدا نشد جز روایت مستدرک سفینة البحار که هر کس به من اطلاع بدهد خروج ماه صفر ار من هم به او وعده بهشت می دهم که از این روایت اجمالاً استفاده می شود که ماه صفر مبغوض پیامبر بوده است یا به خاطر حوادثی که در آن واقع می شود و یا جهت دیگری داشته است.
------------------------------------------------------
1 . مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی، در اعمال ماه صفر، فصل هشتم، ص 391.
2 . سورة قمر، آیة 19.
3 . سورة فصلت، آیة 16.
4 . صد سؤال و صد جواب ، عیسی ولائی، قم، انتشارات کوثر النبی، 1382، ص 470.
5 . مستدرک سفینة البحار. علی نمازی شاهرودی، 1363، ص 284، ج 6.
6 . در محضر علامه طباطبائی، پرسش ها و پاسخ های اعتقادی، محمد حسین رخ شاد، قم ، ناشر آل علی، 81، ص 254، سؤال 659.

نوشته شده در شنبه ٢٢ آبان ۱۳٩٥ساعت ٧:٥۱ ‎ق.ظ توسط بهروز ج نظرات () |

Design By : Mihantheme